Аналіз рекламного ринку на радіо у 2023 році

Аналіз рекламного ринку на радіо у 2023 році

18.03.2024

Порівняно з 2022 роком, 2023-й у плані реклами став вирішальним для медійників. Якщо в перший рік повномасштабної війни вони експериментували з тестовими рекламними кампаніями на кілька тижнів, то вже в 2023 році були розроблені системні стратегії, орієнтовані на квартальне або піврічне планування. Також помітно зросла популярність спонсорської реклами, і виділилися найбільші рекламодавці, які цінують ефективність радіореклами. Навіть із втратою декількох ключових рекламодавців у 2023 році, медійники зуміли відновити свої позиції, знаходячи нові гнучкі підходи.

«Ми налагодили спонсорські рекламні комунікації, бо на радіо звикли так, що спонсорство – це якась розважальна історія, і вона не несе ніякого функціонального навантаження, щоб доносити з достатньою інтенсивністю і якістю комунікацію про бренд. Ми розробили такий системний підхід з точки зору спонсорства, який дає суттєвий вплив на продажі. У нас є деякі клієнти, які завдяки спонсорству на радіо, стали лідерами на ринку у своїй категорії. У нас зросло спонсорство на 300%», – ділиться своїми результатами Володимир Педорич, комерційний директор TAVR Media.

Порівнює 2023 рік з марафонським бігом, який триватиме до перемоги, Олена Андрієнко, заступниця директора з правових питань у Publicis Groupe Ukraine, і зазначає: «Ми фактично перейшли до стадії прийняття ситуації на ринку, яка вона є, і пішли по можливості у розвиток. Мені здається, що стадію прийняття пройшов весь ринок. Не тільки рекламні агенції, а й клієнти, бо вони теж зрозуміли, що продовжують працювати на цьому ринку, а для цього потрібна реклама». У порівнянні з 2022 роком, коли реклама фактично зникла, за спостереженням Олени, 2023 рік продемонстрував, що треба діяти навіть в умовах повної невизначеності, мати план на всі випадки та реагувати максимально оперативно на будь-які умови: відсутність світла, зв’язку тощо.

Не тільки відновився, а й почав активно розвиватися рекламний ринок у 2023 році – вважає Сергій Борсук, керівник UMG (Universal Media Group). Він зазначає, що наприкінці року вони побачили довгоочікувані солдаути. Не усі їхні клієнти змогли отримати своє місце в ефірі. І це дуже позитивна тенденція. Окрім того, Сергій вирізняє лідерів серед рекламодавців у 2023 році: «Це насправді не перший рік, коли ліки стали рекламодавцем номер один, близько 50 рекламодавців з цієї категорії були активні. Більше 50 рекламодавців були у категорії торгівля, також багато було у бетингу, продовольчих товарах». За його словами, медіа в регіонах не відновилися до кінця, однак вони дуже активні. Невеликі медіа такі, як радіостанції, дозволяють у містах з населенням 10-20 тис розміщувати рекламу та вирішувати тактичні завдання клієнтів.

Відновлення рекламного ринку

На початку повномасштабного вторгнення радіо продемонструвало неймовірну стійкість, стало мало не єдиним джерелом інформації. Довіра до радіо значно зросла за останні два роки, тому під кінець 2023 року не всі рекламодавці змогли розмістити свої рекламні кампанії.

«Ми повернулися якось мірою до початку 2022 року, у нас знову є дослідження, і ми експериментуємо з формою, ми повернулися до моніторингу, це важливий крок до прозорості, до розуміння, хто скільки втрачає, до формування трендів. Зараз потрібно оговтатися і знову повернутися до тих цін і обсягів, які були. Зараз ми повернулися до цін 2021 року завдяки трохи більшій кількості реклами», – розповідає Сергій Борсук. Однак, також він зазначає, що за 2023 рік зросла інфляція і попит, і клієнти вже не можуть дешево купувати рекламу на радіо.

TAVR Media розробило для своїх клієнтів гнучкий підхід і методологію. «Зараз я бачу, що є вже річні контракти. Такого не було у минулому році, у позаминулому взагалі не розглядалося. Від маленьких до великих компаній готові річні стратегії. Це вже дуже гарний показник», – ділиться своїм оптимізмом Володимир Педорич.TAVR Media розробило для своїх клієнтів гнучкий підхід і методологію. «Зараз я бачу, що є вже річні контракти. Такого не було у минулому році, у позаминулому взагалі не розглядалося. Від маленьких до великих компаній готові річні стратегії. Це вже дуже гарний показник», – ділиться своїм оптимізмом Володимир Педорич.

Рекламний ринок почав відновлюватися у 2023 році, бо вдалося зберегти комунікацію з клієнтами, підтримати їх у найважчі моменти. «Ринок лишається, він у дуже складному стані, але екосистема є. 2023 рік дозволив цю екосистему відновлювати. По цифрах, які ми бачимо і від Радіокомітету, це відновлення таки іде», – зазначає Олена Андрієнко.

Соціальна відповідальність

Однією з найпозитивніших тенденцій відновлення рекламного ринку є соціальна відповідальність медіа і бізнесів.

TAVR Media ще з 2014 року підтримує українську армію, створює тематичні програми, навіть окрему радіостанцію «Байрактар» і чимало рекламного часу віддає для соціальної реклами, різноманітних зборів. «Ми продовжуємо програму «Працюємо для перемоги», у якій безплатно розказуємо про бізнеси, які допомагають країні, і фонди. У нас є великі плани стосовно дронної підтримки, зараз це важливо», – ділиться Володимир Педорич.

Насправді радіо виявилося саме тим медіа, яке найбільше співпрацює з різноманітними соціальними організаціями, волонтерами, військовими. «Одним з найбільших рекламодавців в категорії соціальна реклама раніше було Міністерство охорони здоров’я, коли була пандемія ковіду. Тепер – це Міністерство оборони. Третя штурмова бригада – один з найбільших брендів, які зараз рекламуються. Більшість радіостанцій велику долю свого ефіру віддає на конкретні батальйони, ініціативи, навіть під час високого рівня та солдауту знаходили час і можливість для соціальної реклами», – розповідає Сергій Борсук.

Рекламний ринок після потрясінь під час пандемії ковіду та повномасштабного вторгнення потрохи відновлюється, змінює підходи та стратегії просування. Зокрема, в радіоіндустрії спостерігається зростання популярності реклами, яка стає все більш цінним і ефективним інструментом просування. З появою нових стратегій, інноваційних підходів та соціальної відповідальності, рекламний ринок продовжує змінюватися, надаючи бізнесу нові можливості та розвиток..